Trikk- og sporvognsdrift har vært en viktig del av hovedstadens bybilde i over 140 år, og har siden de første sporvognene kom i 1875 hatt stor betydning for byens kollektivtilbud gjennom historien. Trikk og tunnelbane er noe som gjerne blir sett på som karakteristisk for større byer og er et særegent framkomstmiddel som ikke finnes mange andre steder. For Oslo har det også vært et av byens mest betydningsfulle framkomstmidler, og har derfor hatt en vesentlig rolle i hverdagen til mange, gjennom flere generasjoner. Og den dag i dag er den i aller høyeste grad minst like viktig og attraktiv som transportmiddel i hovedstaden. Hver eneste dag reiser flere tusen innbyggere og turister med enten trikk eller t-bane til og fra de mange ulike destinasjonene i byen. Veldig mange bruker trikken til å pendle til og fra jobb, men flere reiser også for å utføre ærend og finne på gøyale aktiviteter som shopping eller Bingo Norge for eksempel. Oslo har også mye turisme og trikken eller t-banen er da helt klart en av de beste og rimeligste måtene å komme seg rundt til de forskjellige attraksjonene i byen på.
Sporveien Trikken A/S er de som i dag er ansvarlig for all trikkedriften i Oslo. De bygger, utvikler, vedlikeholder og forvalter infrastrukturen for både trikk og T-bane som i samarbeid med buss har hovedoppgaven med å dekke det stadig økende behovet for kollektivtransport i hovedstaden. I dag finnes det foreløpig seks forskjellige trikkelinjer i Oslo og til sammen står disse for omtrent en femtedel av byens kollektive reisetilbud.
Satser stort på trikk i fremtiden
Sporveien sin oppgave i samfunnet består av mer enn å kun transportere passasjerer på en praktisk og lettvint måte. Den er også en viktig bidragsyter til å redusere klimautslipp og bekjempe miljøutfordringer. Oslo har som hovedsteder flest høye CO2 – utslipp som følge av økt bilbruk og trikken spiller derfor en viktig rolle i å redusere disse utslippene og øke bruken av kollektivtransport. Statistikken viser og at dette fungerer bra med positive resultater. I 2019 hadde trikken 53 millioner reisende, som er en økning på to millioner fra 2018 så det er en tydelig økende tendens til at folk bruker mer og mer trikk som fremkomstmiddel. Oslo kommune øker også satsingen på trikk fremover og har blant annet brukt fire milliarder kroner på å kjøpe inn 87 nye trikker som skal tas i bruk fra og med 2020 og i løpet av 2024 skal hele dagens trikkepark være utskiftet. Denne satsingen vil øke kapasiteten og skape mer plass til enda flere passasjerer. Samtidig vil det også bli nye linjer og hyppigere avganger som vil gjøre det lettere for folk å kunne velge å reise mer med kollektiv transport. Byutviklingen tar sikte på å være miljø- og klimavennlig og gjøre driften av kollektivtrafikken mer effektivt og moderne. Målsettingen er å øke antallet reiser med trikk til hundre millioner innen 2030, altså omtrent dobbelt så mye som i dag. Sporveien samarbeider også med flere andre store aktører i samfunnet for å finne stadig mer effektive løsninger for å bidra til å oppnå de mange langsiktige målene og for å kunne realisere ambisjonen om en moderne og fremtidsrettet samfunnsutvikling. De har blant annet startet på et prosjekt i samarbeid med posten for å teste ut alternative løsninger på levering av pakker.